Hearing - Reisverslag uit Columbus, Verenigde Staten van Johan en Gera - WaarBenJij.nu Hearing - Reisverslag uit Columbus, Verenigde Staten van Johan en Gera - WaarBenJij.nu

Hearing

Door: Gera

Blijf op de hoogte en volg Johan en Gera

12 Maart 2008 | Verenigde Staten, Columbus

In mijn tweede verslag heb ik min of meer beloofd, later nog een keer iets te vertellen over die hearing die Johnny morgen gaat hebben. Ik heb op dag 2 ook de link gegeven naar zijn website, die ik najaar 2007 voor hem heb gemaakt. Dit zijn echter wel allemaal zijn eigen woorden. Deels nieuw opgeschreven, deels zoals ze ik al in het begin van onze correspondentie kreeg en ik heb geprobeerd daar een compilatie van te maken...

Veel mensen in de gevangenis beweren onschuldig te zijn. Of ze dat echt niet zijn, is vaak nog de vraag. Van Johnny durf ik echter te beweren dat hij onschuldig in de gevangenis zit. Ik ken hem lang en diepgaand genoeg om niet meer aan hem te twijfelen. Ik ben in bezit van enkele officiële stukken, en heb via e-mail in het verleden gesproken met één van zijn advocaten en zijn paralegal.
Tegenwoordig komen er veel onschuldige mensen die jarenlang in de gevangenis hebben gezeten, door middel van DNA-onderzoek vrij. Voor Johnny is dat echter niet mogelijk. Het DNA van zijn case is al kort na zijn veroordeling (32 jaar geleden) vernietigd. Daar kwamen ze ruim 5 jaar geleden achter, tijdens een andere rechtszitting, waarbij zijn straf omgezet werd van Doodstraf naar Life Without Parole. Dat betekent dus, dat je nooit meer vrij kunt komen. Het ging toen niet om schuld of onschuld en daar zal het deze keer ook niet om gaan...

Daar hij eigenlijk strafrechtelijk uitgeprocedeerd is, valt voor hem niets meer te behalen of te bewijzen. Zijn zaak is vastgelopen, zeg maar. Daarom doen zijn prodeo advocaten ook niets meer voor hem. Civielrechtelijk, is er toch nog een kans. Zijn advocaten zijn hier niet bij betrokken, omdat het hun afdeling niet is. Net zoals je niet naar de tandarts gaat als je een kind moet krijgen, zeg maar...
Johnny heeft iemand binnen de gevangenis ontmoet, die er veel over gestudeerd heeft en hem helpt bij alles. Dit was vorig jaar al enkele maanden gaande, maar toen werd deze meneer naar een andere gevangenis overgeplaatst en werd de hele boel afgekapt. Tot november 2008, toen Johnny ook werd overgeplaatst naar een andere gevangenis en de twee elkaar weer tegenkwamen. Ze hebben alles gelijk weer opgepakt en dit resulteerde in de hearing die morgen gehouden wordt. Dus dat is dan toch nog best wel snel gegaan.

Volgens Johnny moet het zo zijn, dat hij vroeg of laat volgens deze procedure vrij komt. Is het niet naar aanleiding van deze hearing, dan is het naar aanleiding van dat wat hierna komt. Er is dus morgen geen slechte uitslag. De rechter die hij gaat krijgen, is dezelfde die hij 5 jaar geleden ook had en toen al zei: "Ik heb het gevoel dat ik een onschuldig man tegenover me heb". Het ging toen niet om schuld of onschuld en nu dus ook niet. Waar het nu om gaat, is dat hij zijn "indictment" http://dictionary.law.com/default2.asp?typed=indictment&type=1 wil aanvechten. Er is voor hem niet alles gedaan om zijn (on)schuld te bewijzen... De manier zoals met hem toendertijd is omgegaan zogezegd, geen goede verdediging, geen bewijsvoering, geen getuigen gehoord, geheel blanke jury, etc. Zijn veroordeling berust eigenlijk alleen op het afdwingen van een "bekentenis" van een onzekere en bange jonge jongen... De videobeelden die daarvan beschikbaar zijn, schijnen overduidelijk te laten zien dat de (ant)woorden hem in de mond gelegd worden...
Volgens hem, is dit een manier om toch vrij te komen. Dit schijnt al vaker gebeurd te zijn. Zijn paralegal heeft er denk ik nog een hard hoofd in, maar Johnny is alleen maar positief.

Oké, het volgende is wat er nu en in de toekomst kan gebeuren:
Morgen, de rechter kan hem strafvermindering geven en dan komt hij snel vrij, maar de rechter kan de zaak ook verwerpen. Als het verworpen wordt, kan Johnny naar de Georgia Supreme Court. Die kan ook weer strafvermindering geven of de zaak verwerpen. In dat geval kan hij nog naar de Federal Court, die hem vervolgens strafvermindering kan geven. Steeds een stapje hoger dus. Maar volgens Johnny zal het niet eens zo ver komen...
Oké, dit is natuurlijk wat ik er van begrepen heb, misschien ligt het iets anders. Morgen zal ik er zeker meer over horen... Maar in ieder geval heb ik nu wat achtergrondinformatie gegeven...


  • 13 Maart 2008 - 07:17

    Mieke:

    Het is een ingewikkeld systeem daar,maar ik begrijp wel wat je verteld hoor! Johnell is ook met dat soort dingen bezig. Omdat je je onschuld niet meer kan bewijzen na zoveel jaar moet je het maar via het rechtsysteem doen. Je weet wel nooit of het werkelijk gaat lukken,maar hoop doet leven,en het werken aan hun "case"is toch een positieve bezigheid......
    En nou kom jij ook nog naar die hearing,helemaal uit Nederland,dat is best belangrijk hoor!!!

  • 13 Maart 2008 - 08:38

    Maria:

    nou gera en johan, alweer een spannende dag vandaag.Ben benieuwd naar je verslag.Alweer groetjes.

  • 13 Maart 2008 - 10:08

    Dianne:

    Wat fijn dat Johnny nog zo positief is. Lijkt mij moeilijk om positief te blijven na zoveel jaar. Het systeem is inderdaad ingewikkeld, maar biedt toch ook weer kansen!!

  • 13 Maart 2008 - 10:24

    Nellie:

    Gera, ik heb al je verslagen gelezen en ben zeer onder de indruk. Het lijkt me emotioneel ook zeer zwaar. Gelukkig wordt het afgewisseld met natuur en ontspanning.
    Ben benieuwd wat voor resultaten er komen.

    Groeten aan Johan.
    Tot de volgende keer.

  • 13 Maart 2008 - 10:38

    Moeke:

    Gera het is nog een beetje te vroeg, maar ik feliciteer je vast met je 50e verjaardag, ik heb dit zelf getypt, goed he ;p groetjes je moeder

  • 13 Maart 2008 - 11:02

    Gera:

    Was vanmorgen natuurlijk al weer vroeg wakker en dus vroeg uit de veren... Kon het weer niet langer houden!
    Mieke en Dianne, jazeker is Johnny positief. Dat is zijn kracht en ik bewonder hem daarom heel erg. Hij is een geweldige optimist, terwijl ik juist het tegenovergestelde ben... :(
    Nellie, leuk dat ik je zie. Ik weet dat je niet zo'n schrijver bent, maar toch fijn dat je alles meeleest. Jazeker, is het emotioneel zwaar. De afwisseling is daarom ook wel heel erg fijn.
    He moe, wat is dat nou? Ik ben helemaal verbaasd! Zit je bij Irene? Ik kan het haast niet geloven dat je dat stukje zelf getypt hebt...! Ik denk veel aan je hoor, want ik geloof best dat het ook niet niks is als je dochter 50 wordt en je bent er niet eens bij... Morgen zitten we de hele dag in de auto, maar ik was al van plan, zo gauw ik kans zie, om even te bellen...! Dikke kus!
    Zo, en nu is het tijd voor een hot breakfast! Yes!!!

  • 13 Maart 2008 - 16:53

    Ineke:

    Ik vind het zo spannend Gera.

    Ik begrijp dat het voor je moeder nieuw is om via deze weg contact met je te hebben. Leuk dat ze dan hier iets voor je typt.
    Groetjes.

  • 13 Maart 2008 - 19:20

    Rita:

    ik ben laat ,verloor bril en pc stuk// lees het morgen wat je al schreef maar dit las ik dus wel; dacht de hele dag stuurde energie en tja hoop dat hij vlug de vrijheid tegemoet gaat het ga julli goed!

  • 13 Maart 2008 - 19:23

    Inge En Maickel:

    Hallo Gera en Johan!

    Wat een leuke verhalen! Lees ze dan ook direct wanneer er een e-mailtje binnenkomt met nieuw verhaal.
    Gera wij wensen je een fijne dag morgen! alvast gefeliciteerd! En natuurlijk nog een hele fijne vakantie!

    groetjes Maickel en Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan en Gera

Welkom op onze reiswebsite van 2011. We zullen een ruime rondreis gaan maken om het Erie meer in het midwesten.

Actief sinds 29 Feb. 2008
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 38716

Voorgaande reizen:

05 Maart 2008 - 20 Maart 2008

Georgia / Florida

Landen bezocht: